Yükleniyor...
İçeriğe atla

 

Türkiye ile Ticaret

Genel Durum

Türklerle Hollandalılar arasındaki ekonomik ve ticari ilişkilerin geçmişi 400 yıl öncesine dayanmaktadır. Osmanlı İmparatorluğu’nun daveti üzerine ilk Hollanda elçisi 1612 yılında İstanbul’a gelmiştir. 1855 yılında Lahey’de açılan büyükelçiliğimize 1859 yılında Yahya Karaca Paşa atanmıştır. O dönemde Osmanlı-Hollanda ilişkilerinde başlıca konu ticarettir. Hollandalı tüccarlar tarafından satın alınan başlıca ürünler, Suriye ve İran’dan ipek, Asya’dan da baharat olmuştur. 17’nci yüzyılda Türkiye, Hollanda’ya yün ve pamuk ihraç etmeye başlamış, Hollanda da buna karşılık İstanbul ve İzmir’e pamuklu ve yünlü kumaş satmıştır. 19’uncu yüzyılda ise Hollanda’ya ihraç ettiğimiz en önemli ürün tütün olmuştur.

Cumhuriyetin ilanından sonra Türkiye ile Hollanda arasındaki ekonomik ve ticari ilişkilerin güçlendirilmesi için 1934’te Türk-Hollanda Derneği kurulmuştur. Derneğin kuruluş anlaşması her iki ülkenin devlet başkanları olan Atatürk ve Kraliçe Wilhelmina tarafından imzalanmıştır. Bu olaydan önce 1930’da ise Hollanda’nın çok uluslu şirketi olan Philips, Türk Philips Ltd. olarak Türkiye’de faaliyete başlamıştır.

Türkiye ile Hollanda arasındaki ticari ilişkiler, Türkiye ekonomisinin 1980’li yılların başında dışa açılmasından sonra gelişme göstermiştir. 10-12 Şubat 1993 tarihleri arasında Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Den Haag ve Amersfort Ticaret Odaları temsilcilerinin katılımıyla oluşan Hollanda özel sektör heyetinin ülkemizi ziyareti sırasında ikili ticari ilişkileri geliştirmek amacıyla Türkiye-Hollanda İş Konseyi’nin kuruluşu tamamlanmıştır. İş Konseyinin Hollanda tarafı NETUBA (Netherlands-Turkey Business Association) olup üyeleri daha çok Türkiye ile iş yapan veya yapmak isteyen küçük ve orta ölçekli Hollandalı firmalardır. İş Konseyi en son toplantısını 2001 yılında Türkiye’de yapmıştır.

Öte yandan, 1996 yılında AB ile Türkiye arasında imzalanan Gümrük Birliği Anlaşması ile birlikte diğer Avrupa ülkeleriyle olduğu gibi, Türkiye ile Hollanda arasındaki sanayi ürünleri ticaretinde uygulanan gümrük vergileri kaldırılmış ve bu durum iki ülke arasındaki ticaretin artmasını sağlamıştır.

Türkiye ile Hollanda arasındaki ticaret hacmi, hem ihracat hem de ithalattaki artışlarla devamlı bir artış trendi içerisindedir. 2002 yılında iki ülke arasındaki ticaret hacmi yaklaşık 2,4 milyon dolar iken 2011 yılında 3 katına çıkarak 7,2 milyar dolara yükselmiştir. 2003 ve 2009 yılları arasında ikili ticaret ülkemiz lehine iken 2009 yılından sonra aleyhimize dönmüştür. 2013 yılında ise ihracatın artması ve ithalatın azalması ile birlikte Türkiye Hollanda’ya karşı 177 milyon dolarlık bir dış ticaret fazlası vermiş ancak, 2014 yılında Türkiye Hollanda’ya karşı tekrar dış ticaret açığı vermiştir. 2015 ve 2016 yıllarında ise iki ülke arasındaki dış ticarette ülkemiz lehine  dış ticaret fazlası gerçekleşmiştir.

Türkiye-Hollanda Dış Ticaret Değerleri (Milyon $)

Yıllar

İhracat

İhracat

Değişim

%

Genel İhracata Oranı

%

İthalat

İthalat

Değişim

%

Genel İthalata Oranı

%

Hacim

Denge

2005

2.469,6

15,5

3,36

2.151,6

12,8

1,84

4.621,2

318,0

2006

2.539,3

2,8

2,97

2.160,1

0,4

1,55

4.699,4

379,1

2007

3.018,9

18,9

2,81

2.655,0

22,9

1,56

5.673,9

363,8

2008

3.143,8

4,1

2,38

3.056,3

15,1

1,51

6.200,2

87,5

2009

2.124,0

-32,4

2,08

2.543,1

-16,8

1,80

4.667,0

-419,1

2010

2.461,4

15,9

2,16

3.156,0

24,1

1,70

5.617,4

-694,6

2011

3.243,1

31,8

2,40

4.005,0

26,9

1,66

7.248,0

-761,9

2012

3.244,4

0,0

2,13

3.660,6

-8,6

1,55

6.905,0

-416,3

2013

3.538,0

9,1

2,33

3.363,6

-8,1

1,34

6.901,6

174,5

2014

3.458,7

-2,2

2,19

3.564,4

6,0

1,47

7.023,1

-105,7

2015

3.154,9

-8,8

2,19

2.914,4

-18,2

1,41

6.069,2

240,5

2016

3.589,4

13,8

2,52

3.000,3

2,9

1,52

6.589,7

589,1

2016 (1-6)

1.847.335

22,0

2,58

1.511.026

-2,6

1,52

3.358.362

336.309

2017 (1-6)

1.755.586

-5,0

2,27

1.637.066

8,3

1,51

3.392.652

118.520

Kaynak: TÜİK, ITC-Trade Map

 

Türkiye'nin Hollanda'ya İhracatında Başlıca Ürünler (1 000 $)

GTİP NO

GTİP TANIMI

2014

2015

2016

2015-2016

Değişim

%

2016

Pay %

 

Genel Toplam

3.458.689

3.154.943

3.589.432

13,8

100,0

8704

Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar

130.388

173.369

346.584

99,9

9,7

8703

Otomobil, steyşın vagonlar, yarış arabaları

176.786

153.446

211.911

38,1

5,9

6109

Tişört, fanila, diğer iç giyim eşyası (örme)

186.460

153.712

142.405

-7,4

4,0

2710

Petrol yağları ve bitümenli minerallerden elde edilen yağlar

84.203

71.544

132.554

85,3

3,7

6204

Kadın/kız çocuk için takım, takım elbise, ceket vs.

173.728

136.690

119.017

-12,9

3,3

0304

Balık filetoları ve diğer balık etleri (taze/soğutulmuş/dondurulmuş)

74.796

80.823

96.575

19,5

2,7

6203

Erkek/erkek çocuk için takım, takım elbise, ceket vs.

108.030

107.311

94.142

-12,3

2,6

6302

Yatak çarşafı, masa örtüleri, tuvalet, mutfak bezleri

98.966

71.153

88.135

23,9

2,5

5402

Sentetik lif ipliği (dikiş ipliği hariç) (toptan)

67.370

69.971

78.661

12,4

2,2

6110

Kazak, süveter, hırka, yelek vb. eşya (örme)

76.199

73.245

69.142

-5,6

1,9

6104

Kadın/kız çocuk için takım elbise, takım, ceket, pantolon vs. (örme)

68.695

59.524

60.755

2,1

1,7

0302

Balık (taze/soğutulmuş)

48.975

56.020

57.213

2,1

1,6

7204

Demir/çelik döküntü ve hurdaları, bunların külçeleri

103.546

58.384

55.938

-4,2

1,6

8517

Telli telefon-telgraf için elektrikli cihazlar

22.062

30.188

50.088

65,9

1,4

4011

Kauçuktan yeni dış lastikler

31.667

35.268

49.688

40,9

1,4

6115

Çorap; külotlu, kısa; uzun konçlu, soketler (örme)

50.340

46.418

46.982

1,2

1,3

0806

Üzümler (taze/kurutulmuş)

56.567

52.279

44.942

-14,0

1,3

8708

Kara taşıtları için aksam, parçaları

63.924

39.490

42.328

7,2

1,2

2008

Başka yerinde belirtilmeyen meyve ve yenilen diğer bitki parçaları konserveleri

44.760

49.846

41.716

-16,3

1,2

2001

Sebze, meyve, sert kabuklu meyve ve yenilen diğer bitki parçaları

36.955

30.654

38.491

25,6

1,1

8418

Buzdolapları, dondurucular, soğutucular, ısı pompaları

35.672

29.775

35.370

18,8

1,0

3920

Plastikten diğer levha, yaprak, pelikül ve lamlar

40.400

33.850

33.091

-2,2

0,9

8702

Toplu halde yolcu taşımağa mahsus motorlu taşıtlar

19.632

17.199

32.236

87,4

0,9

8528

Televizyon alıcıları, video monitörleri ve projektörler

10.897

12.892

30.599

137,3

0,9

7214

Demir/çelik çubuklar (sıcak haddeli, dövülmüş, burulmuş, çekilmiş)

61.001

8.202

30.219

268,4

0,8

2106

Tarifenin başka yerinde yer almayan gıda müstahzarları

36.939

31.492

28.363

-9,9

0,8

2707

Yüksek sıcaklıkta taşkömürü katranının damıtılmasından elde yağlar ve diğer ürünl

26.942

40.962

26.404

-35,5

0,7

2009

Meyve ve sebze suları (fermente edilmemiş, alkol katılmamış)

29.866

30.766

26.071

-15,3

0,7

6305

Eşya ambalajında kullanılan torba ve çuval

29.863

24.419

25.763

5,5

0,7

9403

Diğer mobilyalar vb. Aksam, parçaları

24.804

24.240

25.708

6,1

0,7

5407

Sentetik iplik, monofil, şeritlerle dokumalar

22.945

24.296

25.072

3,2

0,7

3923

Eşya taşıma ambalajı için plastik mamulleri, tıpa, kapak, kapsül

25.812

24.042

21.919

-8,8

0,6

7202

Ferro alyajlar

49.629

31.167

21.570

-30,8

0,6

2836

Karbonat; peroksikarbonat; amonyum karbomat içeren ticari amonyum karbonat

9

11.666

21.351

83,0

0,6

6205

Erkek/erkek çocuk için gömlek

26.406

22.858

20.959

-8,3

0,6

6106

Kadın/kız çocuk için bluz, gömlek, gömlek; bluz (örme)

21.107

16.933

20.689

22,2

0,6

3921

Plastikten diğer levhalar, yaprak, pelikül, varak ve lamlar

19.451

17.683

19.756

11,7

0,6

0802

Diğer kabuklu meyveler (taze/kurutulmuş) (kabuğu çıkarılmış/soyulmuş)

21.706

21.561

19.430

-9,9

0,5

7213

Demir/çelik filmaşin (sıcak haddelenmiş, rulo halinde)

1

-

19.263

100

0,5

7607

Alüminyumdan yaprak ve şeritler-kalınlık<0, 2mm

22.451

17.253

19.106

10,7

0,5

Kaynak: ITC-Trade Map

 

Türkiye’nin Hollanda’dan İthal Ettiği Başlıca Ürünler (1 000 $)

GTİP NO

GTİP TANIMI

2014

2015

2016

2015-2016 Değişim

%

2016

Pay

%

 

Genel Toplam

3.517.164

2.914.731

3.000.336

2,9

100,0

7204

Demir/çelik döküntü ve hurdaları, bunların külçeleri

564.159

298.647

544.459

82,3

18,1

3907

Poliasetaller, diğer polieterler, epoksit-alkid reçineler vb. (ilk şekilde)

232.895

201.157

168.240

-16,4

5,6

2710

Petrol yağları ve bitümenli minerallerden elde edilen yağlar

138.996

48.827

152.414

212,2

5,1

8701

Traktörler

197.752

226.532

134.912

-40,4

4,5

2106

Tarifenin başka yerinde yer almayan gıda müstahzarları

99.026

96.575

93.685

-3,0

3,1

2902

Siklik hidrokarbonlar

79.137

60.691

74.648

23,0

2,5

2403

Homonize edilmiş tütün ve tütün yerine geçen madde hülasaları

60.921

53.442

65.854

23,2

2,2

2909

Eterler, eter-alkoller, eter fenoller, fenoller, peroksitler vb. türevleri

104.122

80.793

62.588

-22,5

2,1

3901

Etilen polimerleri (ilk şekillerde)

55.534

44.276

58.631

32,4

2,0

3004

Tedavide/korunmada kullanılmak üzere hazırlanan ilaçlar (dozlandırılmış)

32.949

37.306

49.541

32,8

1,7

4002

Sentetik kauçuk, taklit kauçuk, stiren-butadien kauçuğu vb.

59.466

50.068

43.443

-13,2

1,4

7210

Demir/çelik yassı mamul, kaplı, sıvanmış (600mm. den geniş)

46.045

41.866

41.141

-1,7

1,4

3302

Sanayide hammadde olarak kullanılan koku veren maddelerin karışımları

43.338

37.244

33.272

-10,7

1,1

7208

Demir/çelik sıcak hadde yassı mamulleri-genişlik 600mm. fazla

20.801

42.041

33.266

-20,9

1,1

3902

Propilen ve diğer olefinlerin polimerleri (ilk şekillerde)

40.479

41.424

32.722

-21,0

1,1

0602

Diğer canlı bitkiler (kökleri dahil) çelikler, ası kalem ve gözleri; mantar misel

26.276

24.120

26.699

10,7

0,9

3904

Vinil klorür/halojenli diğer olefin polimerleri (ilk şekilde)

22.299

18.631

26.594

42,7

0,9

8438

Yiyecek/içecek sanayinde kullanılan makine ve cihazlar

31.496

33.765

25.435

-24,7

0,8

3909

Amino reçineler, fenolik reçineler, poliüretanlar (ilk şekilde)

37.524

32.038

25.385

-20,8

0,8

8428

Kaldırma, istifleme, yükleme, boşaltma makine ve cihazları

9.435

12.160

24.942

105,1

0,8

3002

İnsan ve hayvan kanı, serum, aşı, toksin vb. ürünler

35.605

28.274

23.225

-17,9

0,8

8705

Özel amaçlı motorlu taşıtlar

4.892

1.571

19.563

1145,3

0,7

3505

Dekstrinler, kimyasal değişime uğramış nişastalar, tutkalları

22.189

18.976

19.363

2,0

0,6

8704

Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar

16.581

61.982

19.289

-68,9

0,6

3903

Stiren polimerleri (ilk şekillerde)

27.532

21.399

19.274

-9,9

0,6

8408

Dizel, yarı dizel motorlar (hava basıncı ile ateşlenen, pistonlu)

9.472

11.525

18.943

64,4

0,6

3402

Yıkama, temizleme müstahzarları-sabunlar hariç

15.452

13.398

17.396

29,8

0,6

7219

Paslanmaz çelikten yassı hadde mamulü (600mm den geniş)

9.499

10.574

17.251

63,1

0,6

1805

Kakao tozu (ilave şeker/diğer tatlandırıcı maddeler içermeyen)

21.038

20.910

17.005

-18,7

0,6

3824

Kimya ve bağlı sanayide kullanılan kimyasal ürünler

20.919

16.484

16.795

1,9

0,6

3908

Poliamidler (ilk şekilde)

28.305

20.724

16.554

-20,1

0,6

3920

Plastikten diğer levha, yaprak, pelikül ve lamlar

18.930

21.710

16.510

-24,0

0,6

3206

Diğer boyayıcı maddeler

20.926

20.847

15.866

-23,9

0,5

8479

Kendine özgü fonksiyonlu makine ve cihazlar

29.233

13.967

15.097

8,1

0,5

1804

Kakao yağı

29.603

13.764

14.961

8,7

0,5

2917

Polikarboksilik asitler, anhidritleri, halojenürleri ve türevleri

22.609

19.902

13.513

-32,1

0,5

2905

Asiklik alkoller vb. halojenlenmiş, sülfolanmış, nitrolanmış/nitrozalanmış türevleri

29.949

14.710

13.219

-10,1

0,4

8481

Muslukçu, borucu eşyası-basınç düşürücü, termostatik valf dahil

12.415

11.931

13.061

9,5

0,4

1209

Ekim amacıyla kullanılan tohum, meyve ve sporlar

9.718

13.713

12.827

-6,5

0,4

3207

Seramik, emaye/cam sanayinde kullanılan boya, sır, cila vb.

13.151

11.682

12.737

9,0

0,4

Kaynak: ITC-Trade Map

 

İki Ülke Arasındaki Anlaşma ve Protokoller

Türkiye ile Hollanda arasında karşılıklı ticaretin geliştirilmesi amacıyla imzalanan anlaşmalar aşağıda sunulmaktadır:

Anlaşmanın Adı

İmza Tarihi

Ticaret ve Ödeme Anlaşması

06.09.1949

Ekonomik ve Teknik İşbirliği Ortak Komisyonu (KEK) Kurulmasına İlişkin Mektup Teatisi

24.01.1985

Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşması

27.03.1986

Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi Anlaşması

27.03.1986

Hayvan Sağlığı Alanında İşbirliği Yapılmasına İlişkin Veterinerlik Anlaşması

24.05.1995

Tarım ve Kırsal Politikalar Alanında İşbirliği Mutabakat Zaptı

21.09.2000

Enerji Alanında İşbirliği Mutabakat Zaptı

03.10.2000

Uluslararası Karayolu Taşıma Anlaşması

17.04.2003

Gümrükler Alanında İdari Yardım Anlaşması

18.08.2005

Kaynak: T.C. Ekonomi Bakanlığı, Anlaşmalar Genel Müdürlüğü

 

Türkiye-Hollanda Yatırım İlişkileri

Hollanda, Türkiye’de yapılan toplam doğrudan yabancı yatırım tutarı içerisinde ilk sırada bulunmaktadır. Toplam yabancı sermayeli firma sayısı açısından da, Alman ve Ingiliz firmalardan sonra, Hollandalı firmalar üçüncü sırada gelmektedir.

Bunlardan bazıları, onlarca yıldır Türkiye’de faaliyet gösteren Philips, Unilever, Shell ve ABN Amro gibi eski firmalardır. Son yıllarda Türkiye’de faaliyet göstermeye başlayan Hollandalı firmalar, daha cok, emlak ve inşaat sektörlerinde yatırım yapmıştır. Corio, Redevco ve Multi Turkmall gibi büyük Hollanda şirketleri ya yeni ticari projeler üstlenmekte ya da yerel firma ve gayrimenkulleri satın almaktadırlar. İnşaat ve pazarlama konularında uzmanlaşmış küçük ölçekli pek çok Hollanda firması, tatil yörelerindeki yerleşim projelerinde yoğun olarak faaliyet göstermektedir. Hollanda kökenli firmalar tarafından tercih edilen diğer alanlar ise şunlardır: Toptan ve perakende ticaret, turizm ve catering, nakliye ve haberleşme, makina sanayi, metal ve plastik işleme, tekstil ve hazır giyim, bilişim, yayıncılık ve eğitim sektörleri.

Toptan ve perakende ticaret alanında, hem C&A gibi tanınmış Hollanda perakende mağaza zincirleri, hem de ülke içi ve dışında farklı ürünlerin ticaretini yapan çok sayıda küçük firma bulunmaktadır. Turizm ve catering firmaları da emlak ve inşaat sektörlerinde faaliyet gösterenler gibi, çoğunlukla turistik yörelerde yatırım yapmaktadır. Bu iki sektörde çalışan Hollanda kökenli firmalar, genellikle Antalya, Aydın ve Muğla civarında yatırım yapmış bulunmaktadır.

Türkiye, geniş tüketici altyapısı ve Hollanda ile Avrupa’daki iç piyasalara hizmet verebilecek kalifiye teknik personele sahip olması nedeniyle, telekomünikasyon ve bilişim sektörlerinde de Hollandalı yatırımcıların büyük ilgisini çekmektedir. Bu sektörlerde faaliyet gösteren GreenCat, TopTel ve BitBrains gibi Hollandalı firmalar da Türkiye’de yatırım yapmış bulunmaktadır.

 

İki Ülke Arasındaki Ticarette Yaşanan Sorunlar

Rapor kapsamında bilgi verilmiş olan ve Hollandalı dış ticaret kurum ve kuruluşları tarafindan uygulanmakta olan ‘Türkiye Eylem Planı kapsamındaki saptamalardan birisi de, Hollanda iş çevreleri için Türkiye pazarının çok önem taşıdığı ve büyük potansiyel arzettiği, ancak Hollandalı işadamları nezdinde Türk firmalarının olumsuz bir imaja sahip olduğu, bunun da ticaretin ve yatırımların istenilen düzeyde artmasını engellediği yönündedir.

Diğer taraftan, Hollandalı tüketiciler nezdinde de Türkiye ve Türk malı imajı çok iyi durumda değildir. Bu nedenle, özellikle nihai tüketiciye yönelik olan gıda maddeleri, tekstil ürünleri ve ev eşyası gibi Türk ürünlerinin, orijinal markaları ile, Hollanda’da yaşayan Türkler ve Türklere ait dağıtım kanalları haricinde, diğer tüketicilere yönelik olarak pazarlanması pek mümkün değildir. Nitekim bu tür ürünler, Türk bakkalı adı verilen küçük süpermarketlerde ve Türk kökenli kişilerin sahip olduğu mağazalarda satılmaktadır.

Türk işadamlarının Hollandalı firmalarla iş yaparken, bu kültürdeki iş yapma esaslarını ve genel olarak kültürel öğeleri öğrenmeleri ve dikkate almaları gereklidir. Hollandalı firmalarla ticaret yaparken, teslimat sürelerinde gecikme olmamasına özen göstermek ve sözleşme koşullarına uymak büyük önem taşımaktadır.

Ayrıca, Hollandalı firmalarla, çok iyi bir şekilde gözden geçirilerek imzalanmış yazılı sözleşmeler dahilinde ticaret yapmak; gerekirse bu konuda uzmanlaşmış danışmanlık firmalarından hizmet almak, ileride karşılaşılabilecek maddi kayıpların önüne geçecektir.Hollandalı bir firma ile yapılacak bir ihracat veya ithalat sözleşmesi sadece dayalı olduğu hukuki sistemi belirtmekle kalmayıp, aynı zamanda bir tahkim hükmü de içermelidir.

Uluslararası Ticaret Odası ve ulusal ticaret odaları, bu tür tahkim kolaylıkları sağlamaktadır. Bunun dışında Hollanda’da bağımsız tahkim hizmetleri sunan, Hollanda Tahkim Kuruluşu ‘NAI’ bulunmaktadır. Uluslararası alım satım sözleşmelerinde kullanılmak üzere önerilen bir madde şu şekilde olabilir: ‘İşbu sözleşme veya bundan kaynaklanan başka sözleşmelerle ilgili bütün ihtilaflar, İstanbul Ticaret Odası Tahkim Kuruluşu veya Hollanda Tahkim Kuruluşu (NAI) kurallarına uygun olarak tahkim yoluyla kesin olarak çözümlenecektir.’

Hollanda pazarına girebilmek için, öncelikle ürünle ilgili pazara ilişkin bilgiler ve dağıtım kanalları hakkında detaylı bir araştırma yapılmalıdır. Hollanda’nın ‘CBI’(www.cbi.eu) isimli kuruluşunun Hollanda ve tüm AB ülkeleri için hazırlamış olduğu pazar araştırmaları mevcuttur. Hollanda’ya gelerek, yerinde pazar araştırması yapmak, gerekirse bir danışmanlık firmasından pazara giriş ve pazara ilişkin detaylar konusunda hizmet almak çok faydalı olabilir.

Hollanda'ya ihracatımızda en başta gelen ürünler, hazır giyim ürünleri olup, Hollanda’nın bu ürünlerdeki toplam ithalatı içerisindeki payımız yaklaşık %10’dur. Bununla beraber, bu ürünler ya Türkiye’de fason olarak ürettirilmekte ya da büyük mağaza zincirlerinin Türkiye’de bizzat faaliyet gösteren acenta ve alım grupları tarafından ithal edilmekte olup, mağazalarda firmaların kendi etiketleri ile satılmaktadır.

Diğer yandan son senelerde, özellikle Çin başta olmak üzere, Hindistan, Pakistan ve bazı Uzakdoğu ülkelerinin tekstil ve hazır giyim dünya ihraç pazarlarında ve dolayısıyla Hollanda pazarında payını artırmış olması, sözkonusu ürünlerde Türkiye'nin ihracat artış hızının düşmesine neden olmuştur. Ayrıca, 2008 yılı başında, AB ve dolayısıyla Hollanda ithalatta Çin ürünlerine karşı uygulanan ek kotaları kaldırmış olup, Çin'den gelen rekabet daha da artmış bulunmaktadır.

Sonuç olarak, tüm bu etkenler gözönüne alınarak, Hollanda pazarında hazır giyim ürünleri de dahil olmak üzere tekstil ürünleri ihraç payımızı aynı seviyede tutabilmek ya da artış sağlayabilmek için, firmalarımızın, katma değeri daha yüksek, kaliteli ve tasarımı öne çıkan ürünlerle pazara yönelmesinde fayda vardır.

Aslında her türlü üründe bu yönde bir üretime yönelerek, hem ihracatları giderek büyümekte olan, özellikle Çin başta olmak üzere, Hindistan, Pakistan ve bazı Uzakdoğu ülkelerinden gelen ürünlerle fiyat rekabetinden kaçınmak, hem de geleneksel olarak en büyük ticari ortağımız olan AB (15) ülkelerine yönelik ihracatları giderek büyüyen AB’ye son alınan ülkelerden artan oranda gelecek olan rekabeti de hesaba katmak gerekmektedir.

Avrupa ve Hollanda pazarındaki rakiplerimizden gelecek olan fiyat rekabetinden uzaklaşmanın yolu, ürünlerimizi, çok düşük ihraç fiyatlarıyla pazara giren rakiplerimizin ürünlerinin kalitesi ve tasarımından mümkün olduğu kadar farklılaştırmaktır. Bunun için de Ar-Ge çalışmaları ve yenilikçi ürünler üretme yönünde çaba harcanması gerekmektedir.

Herşeye rağmen, Türk tekstil sanayiinde son yıllarda yapılan teknolojik yatırımlar ve makina parkındaki yenileştirmeler sayesinde, verimlilikte ve ürün kalitesinde artış sağlanmış; firmalar ucuz ithal girdi kullanarak, maliyetlerini de belli oranda düşürmüştür. Sektördeki firma yetkilileri, Avrupa’ya olan coğrafi yakınlığımız, bazı rakip ülkelere göre nakliye maliyetlerinin düşük olması, hızlı teslim süresi, iyi ve kaliteli servis gibi faktörler açısından, halen avantajlı durumumuzun devam etmekte olduğunu beyan etmektedir. Sektördeki firmalar, rekabet edebilmek için, kaliteli ve katma değeri yüksek ürünler üretmenin gerekliliğini de algılamışlar ve bu yönde daha yoğun çalışmaya başlamışlardır.

2008 yılında başlayan küresel ekonomik kriz nedeniyle bazı zorluklar yaşanıyor olsa da, Türkiye’de gemi inşa ve yan sanayiinde büyük bir gelişme olmuştur. Hollanda gibi geleneksel olarak denizci olan bir ülke ile bu alanlarda hem ortak yatırım hem de ihracat imkanlarımız açısından büyük bir potansiyel mevcuttur.

Son yıllarda ve özellikle 2008 yılından beri, Hollandalı firmalar bazı ürünler için ‘outsourcing’ konusunda Türk firmalarını tercih etmeye başlamışlardır. Firmalar, metal ve plastik işleme sanayilerindeki yüksek kapasite, kalifiye işgücü ve düşük maliyet gibi kriterler ve coğrafi yakınlık nedeniyle Türkiye’yi, Çin, Polonya ve Çek Cumhuriyeti gibi geleneksel ‘outsourcing’ ülkelerine alternatif olarak görmekte ve tercih etmektedir.

Organik tarım ürünleri , bilinçli ve alım gücü yüksek tüketicilerin fazla olduğu Batı Avrupa ülkeleri ve dolayısıyla Hollanda için giderek büyüyen bir pazardır. Bu ürünler için, Türkiye’nin elverişli iklimi, üretim olanakları ve coğrafi yakınlığımız göz önüne alındığında, ihracata yönelik olarak yatırım ve üretim konusu dikkate alınmalıdır.Şu anda Hollanda gıda pazarında satılan gıdaların % 3’ü organiktir. Satışlarda, süpermarketler ile organik ürünler ve sağlıklı ürünler konusunda uzmanlaşmış satış noktalarının herbirinin payı % 43, yemek dağıtım şirketlerinin payı % 4’tür. Organik ürünlerin %10’u ise, sadece organik ürünler konusunda uzmanlaşmış mağazalar, diğer satış noktaları ve İnternet üzerinden satılmaktadır. İnternet yoluyla organik gıda satın alma eğilimi de artmaktadır.

AB ve Hollanda helal ürünler pazarının yakın gelecekte daha da büyümesi beklenmekte olup, bu ürünlerin Hollanda’ya ihracatı da önemli bir potansiyel taşımaktadır. Son yıllara kadar, Hollanda da dahil olmak üzere, Batı Avrupa gıda pazarında faaliyet gösteren firmalar helal ürünler sektörüne çok fazla ilgi göstermemiş olmakla beraber, bu ülkelerdeki Müslüman nüfusun önemli oranda artmasıyla birlikte, son yıllarda sektöre yatırım yapmaya başlamışlardır. Batı Avrupa’daki Müslümanların sayısı 15-20 milyona, Hollanda’daki Müslümanların sayısı ise 1 milyona ulaşmış bulunmaktadır. Helal ürünler pazarının altyapısını oluşturmak ve firmalara mali destek sağlamak üzere Hollanda devleti 100 milyon Euroluk bir bütçe ayırmıştır. Ülkedeki en büyük süpermarket zinciri olan Albert Heijn, kısa bir süre önce, mağazalarında test niteliğinde helal gıda satışına başlamıştır. Hollanda’da helal ürün üreten firmalara sertifika veren 30 kuruluş bulunmaktadır.

AB ülkelerinde en üst düzeyde uygulanmakta olan gıda kalite ve güvenliği ve çevreye duyarlı üretim konusundaki mevzuat çerçevesinde, Hollanda’ya gıda ihracatında gereken belgelerden başlıcaları arasında, ISO 9001:2000 Kalite Yönetim Sistemi, ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi, HACCP (Kritik Kontrol Noktalarında tehlike Analizi sistemi) gibi standartlar ve GlobalGAP sertifikası sayılabilir.

 

2017 Yılı Milli Katılımda Devlet Desteği Olan Fuarlar

Fuarın Adı

Başlangıç Tarihi

Bitiş Tarihi

Şehir

Sektörü

Organizatör

PLMA'S WORLD OF PRIVATE LABEL 2017

16 MAYIS 2017

17 MAYIS 2017

AMSTERDAM

 

ÖZEL TÜKETİM MALLARI, GIDA, KOZMETİK VE PAKETLEME

 

İMMİB

 

 

2017 Yılı Bireysel Katılımda Devlet Desteği Olan Fuarlar 

T.C. Ekonomi Bakanlığı'nın aşağıda sunulan sayfasını inceleyiniz:

http://www.ekonomi.gov.tr/portal/faces/oracle/webcenter/portalapp/pages/content/htmlViewer.jspx?contentId=UCM%23dDocName%3AEK-217968&parentPage=ihracat&_afrLoop=455317649268494&_afrWindowMode=0&_afrWindowId=5nvqsc667_181#!%40%40%3F_afrWindowId%3D5nvqsc667_181%26_afrLoop%3D455317649268494%26contentId%3DUCM%2523dDocName%253AEK-217968%26parentPage%3Dihracat%26_afrWindowMode%3D0%26_adf.ctrl-state%3D5nvqsc667_235